Sensuri Giratorii

Ce sunt sensurile giratorii?

Un sens giratoriu este unul din mai multe tipuri de intersectii circulare sau intersectii unde traficul este incetinit si intra intr-un ocol pe un singur sens in jurul unei insule centrale. Statistic, sensurile giratorii sunt mai sigure pentru pietoni si soferi decat intersectiile traditionale deoarece necesita viteze mici la intrarea in cerc, nefiind concepute pentru autostrazi sau drumuri expres.

Principalele elemente constructive ale sensurilor giratorii sunt indicate in figura de mai jos:

Ce trebuie sa avem in vedere la realizarea unui sens giratoriu

Intersectiile de tip giratoriu se clasifica in functie de raza cercului interior in 3 categorii.

Tabelul nr.1 indica o serie de elemente geometrice si recomandari privind alegerea tipului de

solutie. O intersctie cu sens giratoriu poate avea cel mult 4 brate. Pentru o astfel de intersectie, unghiul dintre doua brate adiacente trebuie sa fie cat mai aproape de 90°. Valorile recomandate minime ale elementelor geometrice ale sensurilor giratorii sunt indicate in tabele 2.

Tabelul nr.1

Denumire Rmin(m) Rmax(m) Observatii
Minigiratie 3 6 Au rolul de a calma si uniformiza traficul; Se amplaseaza in zone rezidentiale, comerciale; Nu se amplaseaza pe artere cu trafic greu care depaseste 10%.
Sens giratoriu 6 20 Au rolul de a distribui traficul intre bratele intersectiei; Nu se amplaseaza pe artere cu traffic greu care depaseste 40%.
Rotoare 20 -- Au rolul de spori capacitatea intersectiei; Pot fi semaforizate;

In tabelul nr.2 sunt prezentate elementele geometrice ale minigiratiilor(la care se pot aplica valorile minime) si sensurilor giratorii la intersectia unor drumuri cu o banda pe sens

Tabelul nr.2

Element Valoare minima Valore recomandata
Raza interioara, Ri (m) 6 9
Raza exterioara, Re (m) 11.5 16
Raza de racordare la intrare, Rint (m) 12 15
Raza de racordare la iesire, Ries (m) 12 15.00-20.00
Latimea partii carosabile pe calea inelara, Wcirc (m) 5.5 7
Latimea partii carosabile la intrare, Wint (m) 3.5 4
Latimea partii carosabile la intrare, Wies (m) 4 4.5
Supralargirea la interior S1 (m) 2 2
Supralargirea la exterior S2 (m) 1.5 1.5
Lungimea insulei separatoare denivelate, Lins (m) 15 25
Lungimea insulei, lmin (m) 2 2
Lungimea marcajului insulei separatoare, Lmar (m) 25 25

Daca este posibil, se recomanda aplicarea principiului razelor successive: Rint<Rcirc<Ries. Suprafetele de supralargire se vor executa din materiale diferite din punct de vedere al culorii si texturii, fata de materialele folosite in calea curenta. Se recomanda utilizarea pavajelor. Razele de racordare la intrarea in intersectia giratorie se vor stabili in functie de raza interioara a intersectiei giratorii si de viteza de circulatie care urmeaza a fi reglementata. Latimea benzilor pe calea inelara se vor stabili in functie de compozitia traficului care circula pe arterele care se intersecteaza. In cazul in care traficul greu este ocazional, latimea benzilor se poate dimesiona corespunzatoare traficului usor, prevazandu-se in acelasi timp supralargiri pavate in interiorul caii inelare si la interiorul virajelor de dreapta.

Insule separatoare de trafic din axul bratelor de acces se vor dimensiona conform valorilor minime din tabelul 2. Se recomanda ca aceste insule sa fie denivelate. Pentru obtinerea unui contrast fata de carosabil, insulele separatoare se vor realiza din imbracaminti colorate cu pigment verde.

Amenajarea insulei separatoare

Amenajarea insulei separatoare


Insule separatoare de trafic din axul bratelor de acces se vor dimensiona conform valorilor minime din tabelul 2. Se recomanda ca aceste insule sa fie denivelate. Pentru obtinerea unui contrast fata de carosabil, insulele separatoare se vor realiza din imbracaminti colorate cu pigment verde.

In tabelul nr.3 sunt prezentate Elementele geometrice ale insulelor separatoare

Element Valoarea recomandata
Latimea insulei, lmin (m) >2.00
Raza de racordare, Rmin (m) >0.50
Distanta de siguranta, Dmin (m) >0.50
Suprafata efectiva, Smin (mp) >5.00
Lungimea marcajului, Lm (m) >25.00
Lungimea insulei, L1 (m) >10.00
Lungimea insulei, L2 (m) >6.00
Latimea trecerii de pietoni, Ltp (m) >2.50
Lungimea totala, Lt (m) >18.50

Astfel, tinand cont de cele mentionate mai sus putem sa realizam sensuri giratorii rezolvand problemele din trafic in ceea ce priveste reducerea consumului de carburant, reducerea timpilor de asteptare la parcurgerea unei intersectii si scaderea numarului si a severitatii accidentelor rutiere.

Borfină Ioan Marius
Proiectura