In prezent, pentru dezvoltarea unei comune, in mediul rural, tinem cont atat de rezolvarea problemelor din trafic prin realizarea unei infrastructuri rutiere la standarde europene cat si de siguranta pietonilor prin executarea trotuarelor.
Pentru a alege solutia de proiectare in ceea ce priveste latimea unei strazi, apelam la planul urbanistic general al comunei/ orasului (daca exista si este actualizat) unde sunt specificate carecteristicile strazilor (latimea partii carosabile, a trotuarelor si a elementelor de scurgere a apelor din precipitatii).
La proiectarea strazilor in localitati/ orase se va tine cont si de trasarea in plan orizontal a acestora in ceea ce priveste racordarea aliniamentelor in functie de viteza, de raza si incadrarea profilui tip ales intre limitele de proprietate.
Cu ce ne confruntam noi?
De multe ori spatiul dintre limitele de proprietate este foarte ingust, iar realizarea unei platforme a drumului cu doua benzi de circulatie (2×3.00m conform STAS 10144/3-91) este imposibila.
Astfel, apeland la “NORMELE TEHNICE DIN 27 IANUARIE 1998 PRIVIND PROIECTAREA SI REALIZARE STRAZILOR IN LOCALITATILE RURALE” putem alege ca platforma strazilor sa fie de 5.50m.
In Fig. 1 se poate observa partea carosabila a strazilor in mediul rural conform “Normele tehnice din 27 ianuarie 1998 privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile rurale”
Cu ce ma ajuta diferenta de 0.50m dintre cele doua optiuni?
Trebuie sa avem in vedere ca la extremitatile platformei strazilor se vor executa borduri carosabile, elemente de scurgere a apelor pluviale si trotuarul pentru pietoni.
In Fig.2 se regaseste un profil transversal tip pentru o strada in mediul rural.
Ce solutie de proiectare alegi cand spatiul dintre limitele de proprietate este ingust si trebuie sa asiguri scurgerea apelor?
Canalizarea pluviala poate fi o optiune in eliminarea apelor de pe suprafata de rurale si conducerea lor catre emisarii principali. Poti sa alegi aceasta solutie de proiectare daca exista in zona un punct de racord si declivitatea longitudinala a strazii iti permite sa aplici varianta optata.
La extremitatile partii carosabile se vor aplasa camine-geiger de preluare a apelor pluviale iar cu ajutor conductelor din PVC acestea pot fi eliminate usor si astfel castigi spatiu pentru a asigura o circulatie a autovehiculelor in ambele sensuri precum si realizarea trotuarelor pentru circulatia pietonala.
Borfină Ioan Marius
Proiectura