Cand proiectam trotuare si piste de biciclete trebuie sa tinem cont de mai multi factori:
- Determinarea fluxurilor de pietoni si ciclisti pe baza masuratorilor si al prognozelor de trafic;
- Determinarea latimii trotuarelor se face in functie de categoria straziilor si intensitatea fluxului de pietoni ( aceeasta poate fi cuprinsa intre 1.00-5.00m);
- Proiectarea traseului se va realiza in functie de tipul localitatiilor (localitati rurale si localitati urbane).
Trotuarele pot avea urmatoarele structurii rutiere:
- Imbracaminiti bituminoase
- Pietruiri, balastari
- Dale de beton (pavaje)
De cele mai multe ori aleg structura din dale de beton, deoarece este mult mai eficienta in cazul in care trotuarul traverseaza retele de utilitati, astfel in viitor daca o sa fie cazul pentru lucrari de mentenanta, se vor putea demonta si reloca dalele de beton fara a deteriora structura trotuarului.
In localitatile urbane trotuarele sunt separate de partea carosabila printr-o fasie libera rezervata pentru amenajarea spatiului verde, spre deosebire de trotuarele in localitatile rurale, unde de regula acestea sunt sunt situate adiacent rigolelor sau santurilor.
Care sunt declivitatile maxime admise pentru trotuare?
In profil longitudinal, declivitatea trotuarului urmareste, de regula, declivitatea partii carosabile. Declivitatea maxima pentru trotuare este de 6.00% in cazul intensitatii de circulatie mai mare de 1000 pietoni pe ora si de 8.00% pentru intensitati mai mici. In profil transversal sunt amenajate de regula cu pantra transversala unica cuprinsa intre 0.5 – 2.5%.
In vederea proiectari trotuarelor, alei de pietoni si piste de ciclisti se va respecta STAS 10144/2-91.
Prodan Ionut
Proiectura